LOOPMODEL






Tema 

Vi har i dette samskabelsesprojekt fået tildelt Gjern skoles 4 – 6 klasse, og vi har valgt at arbejde med emnet ensomhed, hvortil vi kobler underemnerne venskaber, sociale medier, mobning og seksualitet. Vi lever i et samfund, der bliver mere og mere digitaliseret, og de sociale mediers betydning bliver større og større. Antallet af venner, følgere og likes har en afgørende rolle for, hvor populær man ses i den digitale verden. Vi møder profiler på de sociale medier, hvor alt fremstår som værende perfekt; de har det perfekte liv, den perfekte hud, den perfekte krop og de perfekte venner, og man kan ikke lade være med at sammenligne sig selv med disse profiler. Vi bliver mere og mere kritiske overfor os selv, når vi møder de perfekte personer. Under disse temaer vil vi dermed komme til at arbejde med målgruppens forståelse af sig selv og deres interne og eksterne relationer. 
Vi har valgt dette emne, da ensomhed og de undertemaer, vi har valgt, er noget, der kan ramme alle, og noget der bliver mere og mere aktuelt i samfundet. Vi kobler det sammen med sociale medier og venskaber, fordi det er det, der har den største fokus i samfundet, og vi ved, at det er noget, vores målgruppe kan relatere til. 

Ramme 

Da vi har valgt at være en online video-brevkasse, (tweenstv) vil forløbet hovedsageligt foregå i Campus’ musiklokale, der skal fungere som vores studie. Vi er alle aktivt deltagende i processen, hvor vi vil indtage forskellige roller, så vi har mulighed for at komme ind over alle emner. 
Vi er som sådan ikke underlagt en bestemt lovgivning, men vhar valgt at tage udgangspunkt i Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, eller folkeskoleloven i almen tale, da det er en folkeskole, vi har fået tildelt som samskabelsespartner. Her har vi valgt at arbejde ud fra paragraf 1, henholdsvis stk. 1 og 3, der “(…) giver dem lyst til at lære mere” og “skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed,” (kilde – lovgivning). Trives en elev i klassen, er eleven mere motiveret til at ville lære. Endvidere vil vi gerne have fokus på et samfund med frihed, hvilket betyder, at ingen er rigtige eller forkerte uanset ens hudfarve, ens religion eller seksualitet.  
Som Bente Jensen fortæller (kilde) så befinder trivsel sig i et spændingsfelt mellem sårbarhed og mestringen af truende/uvante situationer. Målgruppen er i en alder hvori kroppen forandrer sig og puberteten indtræder, og denne kan påvirke trivslen hvis man ikke oplever at besidde de nødvendige indre værktøjer til at mestre dette. Vi arbejder inkluderende på den måde, at “dagens brevkasse” sættes op som en plenum diskussion på klassen som skal løses i fællesskab og som samtidig åbner op for at styrke relationerne i målgruppen. 

Teknik 

Vi vil gøre brug af både video-, lyd- og billedredigering, som vi er blevet præsenteret til i skoletube, så vi kan lave videoerne så gode og spændende som muligt. Vi vil altså fremstille en film som minder om et tv-show man vil kunne se i fjernsynet og heri vil vi gøre brug af diverse udklædninger, for at forsøge at bevirke til at ellers svære emner, kan blive lettere at tage op. Vi forventer, at brugerne gør brug af video- og lydredigering i udarbejdelsens af deres film, dog er vi også opmærksomme på, at de muligvis ikke har den samme viden som os, når det gælder video-, lyd- og billedredigering. 
I vores første praktik eksamen, stiftede vi bekendtskab med brug af forskellige medier, da vi skulle medbringe enten en film, billeder eller lyd. Dette var med til at udfolde vores kreativitet og arbejdet med digitale medier.  

Æstetisk og kreativ 

Da vi, som tidligere nævnt, laver en video-brevkasse, vil vi gøre brug af en form for drama, i og med vi indtager roller, så det passer til det pågældende emne. Vi vil gøre brug af klæd-ud tøj og effekter til at understøtte vores roller.  
Vi vil samskabe ved at stille et spørgsmål indenfor emnet til brugerne, som de skal arbejde med i de videoer, vi får tilbage. Vi vil gøre vores, for at de videoer vi sender, er sjove, kreative og indbyder til diskussion om de valgte emner. Det handler om at skabe indsigt og få en større viden, samt at få en følelse af man ikke er alene om det valgte dilemma.  

Kultur 

Vi forventer, at det er brugerne, der selv agerer i processen - selvfølgelig må de indhente hjælp fra deres lærer, men vi har en forventning om, de selv er aktive i processen. Vi forventer endvidere, at trivslen i klassen måske vil blive forbedret. Vi er klar over, at skolen har udarbejdet en antimobbestrategi, hvor der er fokus på, at alle er gode ved hinanden, og at det enkelte barn trives (kilde - Gjern skole), men vi håber, dette projekt kan give anledning til flere samtaler på tværs af klasserne ang. trivsel og muligvis en forbedring af den udarbejdede antimobbestrategi 




















Ingen kommentarer:

Send en kommentar